Torsdagskveld på biblioteket: Per Tellemann om Thor Tjøntveit

Denne våren utkom boken Jakten på Thor Tjøntveit av Per Arvid Tellemann.

Thor Tjøntveit (1936-2017), fra Grimstad, var eventyreren, polarflygeren og forretningsmannen som ble gjort ansvarlig for store konkurser og momsbedrageri. Han var en markant skikkelse i norsk luftfart, og hadde forretningsvirksomhet over store deler av verden.

Tellemann vil ved å fortelle om arbeidet med boken og gjennom eksempler fra Thor Tjøntveits liv, prøve å tegne et bilde av mannen og hans store planer. Hva var drømmen og drivkraften bak alt sammen?

Per Arvid Tellema

Per Arvid Tellemann

Per Arvid Tellemann (f. 1944) er historiker med lang erfaring fra norsk luftfart. Han er utdannet som mekaniker og navigatør i Luftforsvaret, og var  med i ledelsen av Widerøe’s Flyveselskap, før han ble ansatt ved Norsk Luftfartsmuseum. Han har tidligere skrevet boken Havørn-ulykken, om Norges første store sivile flyulykke.

19 sep 2019