Riksteaterets forestilling Romeo og Julie kommer til Grimstad kulturhus tirsdag 5. november. Teaterets venner har i samarbeid med biblioteket invitert Inger Merete Hobbelstad som har skrevet boken Å leve med Shakespeare til å åpne opp Shakespeares verden for oss. De fleste av oss har vært Romeo og Julie på et tidspunkt. Hva inspirerte ham til å skrive skuespillet om Romeo og Julie og hvem ble inspirert av ham? Hvordan har Shakespeare gjenklang i våre egne liv?

Inger Merete Hobbelstad (f. 1980) er litteraturviter og kommentator i Dagbladet. «Jeg er så Shakespeare-nerdete at det gjør meg sosialt uintelligent», sier hun om seg selv.

Inger Merete Hobbelstad

Fra Riksteaterets presentasjon: Den største kjærlighetshistorien av dem alle. Romeo og Julie er unge. De er stormforelsket. Og som alle unge – de er udødelige. Men kjærligheten deres er forbudt. En natt er alt de får.  William Shakespeares kjærlighetshistorie fra slutten av 1500-tallet har blitt en inspirasjon for nesten alle historier vi kjenner om ung og umulig kjærlighet i TV, film, bøker og teater. Når Riksteatret og Nationaltheatret går sammen om å spille originalhistorien, er det med et stort ensemble og satt i scene av en av Norges mest ettertraktede regissører, Sigrid Strøm Reibo.

27.10.2019
Kl. 18.00 – 19.00