I musikken kan litteratur materialisere seg på mange ulike måter, i form av tekstlige referanser, adaptasjoner, og utførelser på scener og i andre medier. Hvordan kan musikk formidle litteratur?

For å se på dette vil bibliotekets Alexander Almvik trekke frem det finske bandet Nightwish, og deres bruk av en rekke ulike litterære stilarter.

Nightwish startet opp på 90-tallet, og blir regnet som et av verdens største band innen sjangeren symfonisk metall. De samarbeider ofte med London Philharmonic Orchestra. Iscenesatt av Nightwish’ mørke og kraftige toner, vil vi vekke til live gamle klassikere som Walt Whitman og Edgar Allan Poe, og blande de sammen med nye stjerner som Stephen King og Richard Dawkins.

Når:
28.01.2020