Sammendrag

Gjennom Fruen fra havet fortsetter Henrik Ibsen å utforske og utfordre makt- og kjønnsstrukturer i samfunnet, samtidig som han gjør et dypdykk inn i spørsmål rundt den menneskelige biologi og psyke. Hør mer om denne spennende boken 20. september!

Collage av Aina Basso og Harald Flodda

Arrangementsserien Kjenn din Ibsen! tar for seg Henrik Ibsens kjente klassikere og hans mer ukjente perler. Her får du bli med på dypdykk i ulike Ibsen-verk som har satt sitt preg på sin samtid. Hva handler de om? Hvordan ble de mottatt i samtiden? Og hvilken relevans har stykkene i dag?

Henrik Ibsen skrev Fruen fra havet i Tyskland på slutten av 1880-årene. Ibsen var på dette tidspunktet en anerkjent og populær forfatter i Europa. Gjennom Fruen fra havet fortsetter han å utforske og utfordre makt- og kjønnsstrukturer i samfunnet, samtidig som han gjør et dypdykk inn i spørsmål rundt den menneskelige biologi og psyke. I samme periode var Ibsen fascinert av overnaturlige fenomen. Denne spenningen mellom vitenskap og mystikk, fornuft og følelser, gjør Fruen fra havet til en tekst man kan dra på skattejakt i igjen og igjen.

Birgit Amalie Nilssen er tidligere teatersjef ved Kilden Teater og Haugesund Teater. Hun arbeider nå ved Arkivet freds- og menneskerettighetssenter. Her i Grimstad, har hun hatt regi på Kildens Fruen fra havet og Terje Vigen – en musikal i Fjæreheia, samt manus og regi på stykket Din Ibsen ved Ibsen-muséet.

Billetter

Har du hørt vår podcast? Her kan du blant annet høre hele “Kjenn din Ibsen”-serien!

20.09.2022