Pablo og Julia

Vi viser filmen «Our last Tango» og får besøk av initiativtaker til filmen, Pablo Fidanza, som forteller om filmen og miljøet rundt. Pablo er også tangodanser og vil sammen med sin partner Julia Marini ha en tangooppvisning. Det blir utstilling og kort omtale av litteratur fra Argentina.

María Nieves og Juan Carlos Copes er tangohistoriens mest kjente par. Gjennom de 50 turbulente årene de danset sammen elsket og hatet de hverandre. De gikk gjennom flere smertefulle brudd, men de var alltid forent i sin lidenskap for tangoen, og sitt brennende ønske om å utvikle den videre. Til sist forlot Juan María for en yngre kvinne som han fikk to barn med, og det er gjennom nå 80 år gamle Marías øyne vi ser tilbake på alt de to delte og opplevde.

Our Last Tango er simpelthen nydelig fotografert, og i flere medrivende scener fortelles historien om María og Juan kun gjennom uovertruffent koreograferte dansenumre. Manusforfatter og regissør German Kral leker med møtet mellom dokumentaren og fiksjonen ved å intervjue nåtidens María og Juan, og iscenesette deres historie med unge skuespillere. Ofte diskuterer skuespillerne seg imellom hvordan de oppfatter paret – med María som samtalepartner. Film er ikke bare er en dokumentar om tango, men et nært, varm og lidenskapelig portrett av selve livet.

Dette arrangementet er en del av arrangementsserien “Vindu mot verden”.

Vindu mot verden: Argentina og tango

23.01.2017

Grimstad kulturhus