Plakat til utstillingen "Dukkehjem"
“Dukkehjem” er en installasjon skapt av kunstnerkollektivet “Spektra”. Verket har vært utstilt i Kristiansand bibliotek i mars 2023 med åpning 8 mars. Prosjektet er støttet av Kristiansand kommune, Bergesenstiftelsen og Grimstad kommune.
Prosjektets tittel refererer til Ibsens “Et dukkehjem” og spør hva likestilling er i dag. Verket består av en installasjon som våger å gi rom til forskjellige løsninger på dette. Installasjonen skal oppfordre til dialog med tematikken gjennom kunsten og skal ta opp i seg forskjellige tanker rundt likestilling. Det er rom for det politisk korrekte, ukorrekte, men også tankene til de som synes det er vanskelig å koble seg på denne tematikken.
Vi vil med installasjonen forsøke å åpne opp et rom for ytring, lytting og refleksjon, som kan være med på å synliggjøre de utallige nyansene i en ofte polarisert debatt.
Kunstnere: Tonje Sannes og Anne May Fossnes

Juli 2023