Logo arrangemetsserien "Kjenn din Ibsen".

Kjenn din Ibsen: Fruen fra havet

Arrangementsserien Kjenn din Ibsen! tar for seg Henrik Ibsens kjente klassikere og hans mer ukjente perler. Her får du bli med på dypdykk i ulike Ibsen-verk som har satt sitt preg på sin samtid. Hva handler de om? Hvordan ble de mottatt i samtiden? Og hvilken relevans har stykkene i dag?

Henrik Ibsen skrev Fruen fra havet i Tyskland på slutten av 1880-årene. Ibsen var på dette tidspunktet en anerkjent og populær forfatter i Europa. Gjennom Fruen fra havet fortsetter han å utforske og utfordre makt- og kjønnsstrukturer i samfunnet, samtidig som han gjør et dypdykk inn i spørsmål rundt den menneskelige biologi og psyke. I samme periode var Ibsen fascinert av overnaturlige fenomen. Denne spenningen mellom vitenskap og mystikk, fornuft og følelser, gjør Fruen fra havet til en tekst man kan dra på skattejakt i igjen og igjen.

Birgit Amalie Nilssen er tidligere teatersjef ved Kilden Teater og Haugesund Teater. Hun arbeider nå ved Arkivet freds- og menneskerettighetssenter. Her i Grimstad, har hun hatt regi på Kildens Fruen fra havet og Terje Vigen – en musikal i Fjæreheia, samt manus og regi på stykket Din Ibsen ved Ibsen-muséet.

Billetter

Har du hørt vår podcast? Her kan du blant annet høre hele “Kjenn din Ibsen”-serien!

20 sep 2022

Grimstad bys museer