Nina Sundbye-skulptur

Skulptur formidler litteratur i Dikternes by

Grimstad kommune har fått en stor kunstgave fra billedhugger Nina Sundbye. 34 Skulpturer som er Nina Sundbyes tolkning av Knut Hamsuns og Henrik Ibsens personer. Det var hennes ønske at de skulle til byen der Ibsen og Hamsun har satt så tydelige spor etter seg. Kunstneren ønsket å plassere dem i byens bibliotek i vårt felles indre byrom.
Nina Sundbyes skulpturer står spredt rundt i uterom mange steder i Norge. I Grimstad har vi Terje Vigen og Victoria og fra august også Nora. Hver av skulpturene som finnes i ulike uterom er laget i flere utkast og variasjoner i et mindre format. I Grimstad bibliotek er nå 33 skulpturer samlet. Skulpturene viser inn til kjernen av skuespillet eller romanen. Selve huset og skulpturene snakker sammen på en god måte og beriker hverandre, og Ibsen og Hamsuns litteratur er blitt tilstedeværende.
Vi tilbyr vi omvisning i den flotte samlingen på Grimstad bibliotek. Gratis billetter på billetto.no

27 jul 2021

Hele biblioteket