Med Therese Strupstad Hagen

Arrangementsserien «Kjenn din Ibsen!» tar for seg Henrik Ibsens kjente klassikere og hans mer ukjente perler. Her får du bli med på dypdykk i ulike Ibsenverk som har satt sitt preg på sin samtid. Henrik Ibsens De unges forbund er et lystspill i fem akter. Hovedpersonen i stykket er den unge, ambisiøse sakfører Stensgård, som planlegger personlig politisk kupp i en norsk småby. Stykket ble utgitt i 1869 og ble mottatt med både jubel og forakt. Ja, stykket førte også til isfront mellom de gamle vennene Ibsen og Bjørnson. Hva var det med De unges forbund som fremkalte så mange reaksjoner?

Therese Strupstad Hagen er formidlingsansvarlig ved Grimstad bys museer. Denne dagen vil hun gi oss en innføring i et av Henrik Ibsens tidlige stykker og mottakelsen av stykket i samtiden.

Billetter

18.05.2022