Arrangementsserien «Kjenn din Ibsen!» tar for seg Henrik Ibsens kjente klassikere og hans mer ukjente perler. Her får du bli med på dypdykk i ulike Ibsen-verk som har satt sitt preg på sin samtid.
Et dukkehjem er et av Henrik Ibsens mest kjente og spilte skuespill, og manuset står i dag på UNESCOs Document of the World-register. Hånd i hånd med berømmelsen går en høylytt uenighet om karakterenes valg i det eksistensielle spørsmålet og dilemmaet stykket tar opp. Hovedpersonen Torvald Helmer velger å støte ektefellen fra seg, selv om hun reddet hans liv ved å forfalske et lånedokument. Hans hustru Nora velger derfor å forlate ham og barna, for å kunne bli seg selv. Hennes valg skaper fortsatt problemer for mange som setter opp stykket i dag, på samme måte som det gjorde da skuespillet kom ut i desember 1879.
På den internasjonale kvinnedagen vil Anita Estensen presentere stykket for oss. Estensen er leder av Grimstad bys museer siden 2007. Hun har utdanning innen allmenn litteraturvitenskap og nordisk litteratur og språk.
Arrangementsserien er et samarbeid mellom Grimstad bibliotek og Grimstad bys museer.

Billetter

08.02.2022