Mandag klokka 15:00 oppfordrer vi alle våre lånere til å delta i en ett minutts stillemarkering for å vise støtte til menneskene i Ukraina og markere hvor viktig fakta og ytringsfrihet er for å verne om demokratiet.

Om markeringen

Stillemarkeringen finner sted på hovedbiblioteket mandag 28. februar klokka 15:00.

Inviter gjerne venner og familie til denne markeringen. Om du selv ikke ønsker å delta, ber vi deg likevel respektere markeringen og være stille hvis du er på biblioteket på dette tidspunktet.

Hvorfor gjør vi dette?

Sannheten er krigens første offer, men langt ifra dens siste.

Vladimir Putins beslutning om å invadere Ukraina er brutal. Retorikken er rå, og informasjonen er villedende og ofte helt feil. Nå trenger vi alle fakta og tilgang til frie medier, ikke minst de av oss som bor i Ukraina og i Russland.

Biblioteker over hele Europa oppfordres nå til å spre presis informasjon for å støtte demokratiet som institusjon og for å verne om ytringsfriheten. Den ukrainske bibliotekorganisasjonen har bedt om støtte, og Grimstad bibliotek følger oppfordringen fra de europeiske organisasjonene EBLIDA, NAPLE og Public Libraries 2030.

Av denne teksten er alt unntatt navn på bibliotek hentet fra deichman.no.

28.02.2022